În era digitală în care trăim, tehnologia joacă un rol din ce în ce mai important în industria medicală. Unul dintre instrumentele inovatoare care a captat atenția profesioniștilor din domeniul sănătății este chatbot-ul. Chatboții sunt programe software inteligente care pot comunica și interacționa cu utilizatorii umani. Un astfel de instrument este și Diabeta – chatbotul diabetologilor. Lansat acum câteva luni, Diabeta utilizează inteligența artificială și programarea neuro-lingvistică pentru a răspunde la întrebări despre tratamentele disponibile pentru diabet.
Iată câteva beneficii ale utilizării unui chatbot ca Diabeta, dedicat profesioniștilor în domeniul sănătății:
Furnizarea de informații medicale
Un chatbot poate fi programat să ofere informații medicale dintr-o bază largă de resurse. Diabeta, de exemplu, este programată să răspundă la întrebări despre moleculele utilizate în tratamentul diabetului, scanând protocoalele oficiale și RCP-urile corespunzătoare medicamentelor autorizate în România. Astfel, Diabeta poate fi utilă medicilor care nu au ca specializare diabetul, dar sunt interesați să afle informații generale despre moleculele utilizate, sau doresc să afle informații despre interacțiunile unor medicamente utilizate de pacienții cu diabet.
Economii de timp
Diabeta identifică obiectul precis al întrebării și aduce utilizatorului o captură din RCP-ul medicamentului căutat, iar, dacă paragraful este prea lung, aduce informația în format .pdf, disponibilă pentru vizualizare și/sau descărcare pe dispozitivul utilizatorului. Astfel, medicul economisește timp prețios în care ar trebui să caute informații despre un medicament, găsind toate informațiile necesare într-o singură pagină.
Accesibilitate
Un chatbot poate fi accesat oricând, de oriune, de pe orice dispozitiv. Fiind găzduit într-o platformă online, accesarea chatbotului depinde doar de o conexiune de Internet. Fereastra în care se poartă conversația este optimizată pentru dispozitive mobile, spre deosebire de alte platforme online în care, pentru ca o căutare să fie eficientă, este necesară utilizarea unui dispozitiv de tip desktop.
Diabeta asigură o comunicare eficientă; aplicația poate oferi răspunsuri rapide la întrebările medicilor și poate asigura un canal de comunicare non-stop.
Suport în luarea deciziilor clinice:
Chatboții pot servi ca instrumente de suport în luarea deciziilor clinice pentru medici. Aceștia pot accesa baze de date medicale și pot furniza informații relevante și actualizate despre protocoalele de tratament, medicamentele disponibile și posibilele interacțiuni medicamentoase. Totuși, un chatbot nu se poate substitui medicului și nu ia decizia în locul medicului. Un chatbot ca Diabeta servește ca suport de informare, însă diagnosticul și tratamentul sunt decise de către medic.
Medicii interesați pot utiliza Diabeta gratuit, pe baza unui cont de utilizator ce poate fi solicitat pe www.diabeta.ro.
Diabeta a fost dezvoltată de o companie românească, Apollo AI Technologies, specializată în dezvoltarea de aplicații profesionale bazate pe inteligență artificială. Aplicația este pusă la dispoziția medicilor din comunitățile medicale profesionale administrate de Oameni și Companii, cu susținerea partenerilor Novo Nordisk, Boehringer Ingelheim și Medtronic.